Belasting 2025 - aangiften voor het inkomstenjaar 2024
UW BELASTINGAANGIFTE INVULLEN? DE FOD FINANCIËN MAAKT HET U GEMAKKELIJK!
Uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): snel en eenvoudig!
Sinds eind april is uw (grotendeels vooraf ingevulde) aangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte beschikbaar in MyMinfin (Tax-on-web).
Hoe krijgt u toegang tot uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte?
Ga naar www.myminfin.be.
Meld u aan met itsme® of uw identiteitskaart.
Meer info? www.fin.belgium.be/nl/aanmelding-myminfin
Hebt u een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen?
Zijn uw gegevens juist en volledig? U moet niets doen. U moet niets verzenden of bevestigen. U ontvangt uw aanslagbiljet (berekeningsnota) automatisch.
Zijn uw gegevens onjuist of onvolledig? U moet ze verbeteren via MyMinfin of via het papieren antwoordformulier (als u uw voorstel per post hebt ontvangen).
Hebt u nog geen papieren aangifte (bruine envelop) ontvangen?
Dat is geen probleem. U hebt geen papieren aangifte nodig om te kunnen indienen via MyMinfin.
Het is mogelijk dat u dit jaar geen papieren aangifte ontvangt, maar in de plaats daarvan een brief (witte envelop) van de FOD Financiën die uitlegt hoe uw aangifte in te dienen.
Meer weten? Hulp nodig?
Hebt u een vraag over uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte?
www.fin.belgium.be > Particulieren > Mijn belastingaangifte > Indienen van de aangifte
Bel naar het nummer 02 572 57 57 (directe code: 17001).
Wilt u uw aangifte laten invullen door de experts van de FOD Financiën?
Dat kan enkel op afspraak.
Houd uw identiteitskaart bij de hand om een afspraak te maken.
Er zijn twee soorten bijstand.
- Telefonische bijstand - De informatie om een afspraak te maken vindt u op de envelop van uw aangifte of in de brief van de FOD Financiën die uitlegt hoe uw aangifte in te dienen.
- Zitdagen voor de Molenbekenaars worden in Sint-Jans-Molenbeek op maandag 16 juni, dinsdag 17 juni en woensdag 18 juni 2025 gehouden. Ze zijn gratis. Ze zijn enkel toegankelijk op afspraak. Neem dan telefonisch contact op met de dienst Sociale Actie 02 412 36 81 van maandag tot vrijdag (behalve op 29 mei, 30 mei en 9 juni) van 9 tot 12 uur en van 13 tot 15 uur.
Om u snel en doeltreffend te kunnen helpen, is het noodzakelijk om de volgende documenten mee te brengen:
- uw identiteitskaart (zonder identiteitskaart, geen hulp mogelijk!)
- inkomstenfiches (lonen, werkloosheidsuitkering, vervangingsinkomen bij ziekte…)
- attesten en diverse overzichten (hypothecaire lening, levensverzekering, giften, pensioensparen, uitgaven voor kinderopvang, onderhoudsgeld, dienstencheques, eventuele inkomsten of eigendommen in het buitenland…).
Komt u voor een andere persoon? U moet wel een afspraak maken voor de andere persoon.
Op de dag van de afspraak moet u het volgende meenemen:
- uw identiteitskaart
- een kopie van de identiteitskaart van de andere persoon
- een volmacht (ondertekend door de andere persoon). U kunt dit model gebruiken of kopiëren.
- alle documenten die nuttig zijn voor de aangifte van de andere persoon die over het inkomstenjaar 2024 (inkomstenfiches, attesten voor belastingvoordelen, enz.) gaan, inclusief voor eventuele inkomsten of eigendommen in het buitenland.
Wilt u meldingen van de FOD Financiën ontvangen?
Wilt u op de hoogte worden gebracht zodra uw aanslagbiljet of een ander document van de FOD Financiën beschikbaar is? Activeer dan nu uw eBox op www.myebox.be. U ontvangt een bericht op het e-mailadres van uw keuze.
Op initiatief van de FOD Financiën, met de steun van Mohammed Kalandar, Schepen van sociale actie, en het College van Burgemeester en Schepenen.
(2025)